torsdag 20 oktober 2011

Extra julgåva till barn under December månad

Jag har i tidigare blogg beskrivit hanteringen i Socialnämnden när man inte ville fatta beslut om att under december månad ge 200 kr extra till de barn vars föräldrar har ekonomiskt bistånd.
Det var en artikel om detta i Smålänningen igår där jag utvecklade mina tankar. Det var ett fel i artikeln man fick tron att detta är något vi har idag. Det har vi inte utan detta var en sak som vi Socialdemokrater ville skulle införas from december i år. Jag sa inget till journalisten om att detta har vi idag.

Idag kom svaret från Socialnämndens ordförande Kurt Persson (KD) i tidningen.
Rubriken lyder
Muslimska familjer vill inte ha de kommunala pengarna

I artikeln står det vidare "Muslimerna som har de stora familjerna, de vill ju inte gärna ha. De firar ju inte jul".

Med anledning av detta har jag idag lämnat in en interpellation av Kurt till nästa kommunfullmäktige.
Den lyder som följer:

Interpellation till Socialnämndens ordförande Kurt Persson (KD)


 Fattar Socialnämnden beslut efter vilken religion folk har?


 Den 12 oktober fattade Socialnämnden beslut om att inte ge en extra ekonomisk ersättning till barn vars föräldrar har ekonomiskt bistånd.

 Jag har på min blogg www.joakimpohlman.blogspot.com redogjort vad jag och Socialdemokraterna tycker om detta. Smålänningen redovisade detta den 19 oktober. Smålänningen redovisade din uppfattning den 20 oktober.

Du sa citat ”muslimerna som har de stora familjerna, de vill ju gärna inte ha. De firar ju inte jul.”

Jag måste säga att ditt uttalande det får mig att fundera väldigt mycket. Jag vill inte skriva vad min första tanke om dig och ditt uttalande var.
Jag får en bild av en ordförande som fattar beslut utefter vilken religion personerna har.
Jag får en bild av att det bara är muslimer som har ekonomiskt bistånd.
Både du och jag vet ju att det inte är på det viset.
Både du och jag vet att alla barn som skulle kunna få ett extra bistånd inte är muslimer.

Att ta emot bistånd är vad jag vet inget tvång. De som inte av olika skäl vill ha den extra barngåvan de får ju i så fall avstå. Men för många skulle detta vara ett välkommet tillskott i en för oss alla dyr decembermånad.

Mina frågor till Kurt Persson är:

Fattar Socialnämnden beslut efter vilken religiös tillhörighet personen har?

 För Socialnämnden register över vilken religiös tillhörighet de har som söker och får ekonomiskt bistånd?

Anser du att du med ditt uttalande i tidningen sprider en bild av att det bara är muslimer som får ekonomiskt bistånd?

 Anser du att alla människor har ett lika värde oavsett religion, religiös läggning och var de kommer ifrån?

 Joakim Pohlman (S)                                           




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar